Day 13: dag twee in Denemarken - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Roos, Marjolein en Ilse - WaarBenJij.nu Day 13: dag twee in Denemarken - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Roos, Marjolein en Ilse - WaarBenJij.nu

Day 13: dag twee in Denemarken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos, Marjolein en Ilse

14 December 2009 | Denemarken, Roskilde

Gisteren zijn we eindelijk de grens over gegaan naar Denemarken. Per bus, dat wel, want de grens wordt streng bewaakt door de hele happening van COP15. Later gaan scooteren. Prachtige route! I just love Scandinavia! We bezochten een centrale van Dong Energy en 's avonds zijn we naar de studio's van TV2 gegaan. De grootste zender van Denemarken. Daar zijn ze heel sustainable met composterende bordjes en bekertjes waar ze van eten. In de achtertuin staat een composteermachine die de bordjes vermalen. Heel duurzaam. Verder vond ik dat ze niet heel erg veel deden aan verduurzaming wat nou echt bijzonder was.

Het ontbijt in Denemarken was top! Eindelijk weer eens bruin brood na al die Duitse witte dingen. 's Ochtends hebben we een lecture gehad over elektrische rijden in Odense stadion.

Later on, zijn we weer gaan scooteren. Koud, volgens de roadies. Maar na de vreselijke regen van een paar dagen terug, vind ik alles meevallen. Ik heb mijn grens in ieder geval goed verlegd. ;)

Vandaag zijn twee roadies naar het Bella Center in Kopenhagen geweest en hebben het manifest aangeboden aan Diederik Samsom (PvdA) en hebben ze gesproken met Bert Koenders. Dit was een hele speciale gebeurtenis. De hectiek in Kopenhagen vonden ze overweldigend. Ze hebben uren staan wachten voordat ze naar binnen konden. Dat ze binnen kwamen mag sowieso een wonder heten, gezien woordvoerders van ministers zelfs buiten moesten blijven staan. Het manifest is gedrukt op banieren en wordt (waarschijnlijk) in het Nederlandse kantoor in het Bella Center gezet, zodat iedereen onze boodschap kan lezen. Zodra het manifest online is, zal ik het posten!

Morgen gaan we zelf naar Kopenhagen. Voor de geïnteresseerden is hier ons strakke programma (as usual!)

09.00 - 10.00 hrs On our scooters from Roskilde to Copenhagen

10.00 hrs Arrival of our caravan of 100 electric scooters at the Danish parliament building Christiansborg. Here, we will hand over our manifesto to Danish member of parliament Per Ørum JØrgensen (of the Conservative People’s Party of Denmark).

12.30 - 16.30 hrs Presenting the manifesto at the Bella Center (COP15 venue)

14.00 - 15.30 hrs Arctic traveller and environmentalist Robert Swan talks to the participants at the Custom House. A few lucky roadies will get to go on a short boat trip with mr. Swan.

16.00 - 16.30 hrs At the Saga Queen boat, we will present our manifesto to Dutch Minister of the Environment, ms. Jacqueline Cramer.

17.00 - 17.15 hrs We will present our manifesto to Jürgen Grossmann, CEO of RWE.

17:30 - 18.30 hrs Talkshow with Per Meilstrup (Climate Director at Mandag Morgen/Copenhagen Climate Council), Prof. dr. Pier Vellinga (chairman of the Knowledge for Climate research program and vice chairman of the Climate Changes Spatial Planning program), Leo Meyer (IPCC) and a youth representative about the role of the new generation in the climate summit.

From 21.00 hrs Road to Copenhagen party at the Saga Queen boat (only for R2C participants, press and guests)

Ik wil niet dat het eindigt maar toch gaat het gebeuren. Ik heb hier fantastische mensen ontmoet en zoveel geleerd! Op zich wil ik ook wel weer in mijn eigen bed slapen.. maar met roadies een kamer delen is nu nog even leuker. Laatste avond hier.. Morgen dikke party en our final destination: Copenhagen; COP15! Amen.